
Napirend
Óvodai napirendünk folyamatos, rugalmas – igazodik minden gyermek egyéni szükségleteihez.
Táplálkozás
Az egészséges életmód mint érték beépülése és szokásainak alakítása az igények, hiányérzetek, szükségletek kielégülésének folyamatában történik.Így: környezet rendje, esztétikus terítés, az asztalnál való viselkedés, csukott szájjal rágás, teli szájjal nem beszélünk, eszközök használata, az önkiszolgálás, a társak iránti udvariasság, a segítőkészség, a példamutatás, a szorgalom, stb.
Igény szerint: annyit és akkor ehet, amikor éhes, amennyit kíván - annyit és akkor ihat, amikor szomjas, amennyit kíván
Megvalósítás
- kocsi, tálca, tányérok a szokott helyen
- étel, ital biztosítása (vaj, lekvár, méz, tea …) igény szerint, és kis porciókban is
- folyamatos a reggeli 7.00-9.00 óra között igény szerint
- folyamatos az uzsonna a felkelés és a távozás között igény szerint
- ebéd adott időben, lehetőleg várakozási idő nélkül
- evőeszközök használata
- szokásrend ésszerű és belátáson alapul
- kínálás, udvariasság
- tálalás, szedés önkiszolgálással
-
igény szerinti mennyiség
Szervezési feladatok- objektív - szubjektív feltételek
- idősebb társak hatása - utánozható minták (kenyér megkenése, önkiszolgálás, segítségadás
- reggeli igénye: ki, mikor éhes, evett-e, és mikor, megéhezett-e
- óvónő, dajka szemlélete családiasságra törekvő, és együttműködésüknek látható jelei vannak
- étkezés légköre vidám, nincs erőltetés
- evőeszköz: használatát próbálhatja aszerint, ahogy késztetést érez a kipróbálásra (kés, villa) erőltetés nélkül
- megkóstolásra ösztönzés
- az asztaltársaság baráti légköre (halk beszélgetés, barát mellett ülés, önkiszolgálás, segítés igény szerint)
Mozgásigény
Saját igényeinek, képességeinek, korlátainak megismerése, önfegyelem, a kielégítettség érzésének tudatosítása, mozgás megszeretése, edzés, testi képességek fejlődése, kitartás, nehézségek leküzdése, eszközhasználat helyessége, kiélheti mozgáskedvét, másoknak is szervezhet, kisebbek iránti tolerancia, mozgások megmutatása, példamutatás stb.
Megvalósítás
- napirendben meghatározott helyen és időben testnevelés
- életritmusnak megfelelően mindennapi testnevelés alkalmával
- elegendő mozgási lehetőségek a csoportszobában
- udvari mozgás, levegőzés
- kirándulás, séta
- alkalom mozgásigény kielégítésére a másik csoportban szervezett mozgásos tevékenység is (nyitott csoportszobák, segítőkész óvodapedagógusok)
- mozgásfejlesztő foglalkozások
- dadussal a tornaszobában
- szolgáltatások ( torna, football)
Szervezési feladatok - objektív - szubjektív feltételek
- gyermekismeret – gyermeki igények
- udvari spontán és tervezett, irányított mozgásos játékok
- mozgásfejlesztő eszközök biztosítása a csoportszobában vagy az öltözőben (tini-kondi, trambulin, füles-labda stb.)
- tornaterem (ha van) időosztása
- mozgásos játékok kezdeményezése csoportszobában, udvaron
- a csoportszoba „kitágítása"
- séta vonzó céllal, vagy csak nézelődve ráérősen
- szánkózóhely, csúszkálási lehetőség, kresz-udvar, bicikli, roller, dömper
- pancsoló, homokozó, udvari mászóka, vár, csúszda, pad, asztal, házikó, sátor… stb
- kert munkák lehetősége (konyhakert, gyógynövénykert, fűszerkert, madáritató, virágoskert, fás-ligetes
- csalitos, komposztáló, kerti szerszámoknak hely
- óvodapedagógus és a dajka példája
- udvar területének elkülönítetlensége, átjárhatóság, vendégeskedés a másik óvodapedagógusnál
Tisztálkodás
Tisztaságérzett, rendezett, ápolt külső, higiénia szokásai esztétikus megjelenésre törekvés a környezet esztétikuma, az egészségesség érzése, komfortérzet tudatosul
WC-használat szükség szerint, amikor szükségét érzi kézmosás igény szerint, zájöblítéstől a fogmosásig a próbálkozásra biztatás
Megvalósítás
- a WC-használat intimitás biztosítása elkülöníthetőséggel (függöny, ajtó)
- tumultus elkerülése az igény szerinti használattal
- tapasztalatcsere a csoportok között
- fésülködés, fogmosás önállóság és a ruha rendezettsége a gyermek vágyait figyelembe véve önkiszolgálással
- WC-használatra késztetés alkalmai: reggeli érkezéskor, udvari levegőzés előtt és után, lefekvés előtt, hazamenetel előtt
Szervezési feladatok - objektív - szubjektív feltételek
- berendezés és eszközök célszerű elrendezése (szappan, fésű, tükör, törölköző, körömkefe, WC-papír
- elegendő WC papír (nagyság és réteg)
- bizalom a gyermekben (egyedül kimehet, szól, ha készen van, stb.)
- önállóság kipróbálása, egymásnak segítés
- balesetmentesség, feltörlés igény és vállalás szerint
- felelősök vállalással
- szakkönyvek, szakirodalom, továbbképzés igénye
Forrás: Körmöci Katalin
KIEGÉSZÍTŐ PROGRAMOK:
Külön térítés nélkül, a havi díjba beépítve:
játékos angol – éneklés, mozgás, játék – ismerkedés az idegen nyelvvel
mozgás-kotta foglalkozás óvodapedagógusaink vezetésével
A Mozgáskotta módszer jól beilleszthető az óvodai mozgásprogramba mert:
- A korosztályhoz igazodik (3-7 éves gyermekek)
- Mindkettő komplex fejlesztő program (emlékezet, ritmus, térérzékelés, figyelem
- beszédfejlesztés, megfigyelés, képzelet, fogalmi gondolkodás előkészítése
- matematikai nevelés, problémamegoldó gondolkodás fejlesztése, környezeti nevelés)
- Tervszerű és hatékony eszközöket biztosítanak a pedagógusoknak
- Alkalmazkodnak a kisgyermekek testi és pszichológiai sajátosságaihoz
- Játékos módon fejlesztik a gyermekek testi és értelmi képességeit. Észrevétlenül fejlődnek!
- Élményt, örömöt, felszabadulást, kreativitást nyújtanak.
- Más eszközökkel jól kombinálható módszer
- Játékként élik meg a gyerekek
Forrás: Pektor Gabriella
A Mozgáskottában használt eszközök segítségével könnyebbé válik a:
- Szín, forma, alakfelismerés
- Oldaliság (jobb-bal láb)
- Számolási készség, számfogalom megszilárdulása
- A mozgások időbeli jegyeinek kialakítása, pontosabb szabályozása
- Zenei ütemhangsúly kiemelése
Forrás: Pektor Gabriella
A játékos tanulási tevékenységek tematikus egységek, projektek óvodánkban a következő művészeti tevékenységek köré épülnek:
- mozgás
- anyanyelvi nevelés – irodalom - mese-vers
- ének-zene – mondókák - dalos játékok, tánc
- környezeti nevelés – matematika – logikus gondolkodás
- vizuális nevelés - kreativitás
A foglalkozások gyakran komplex formában zajlanak, játékosan, a gyermekek életkori és egyéni sajátosságuk figyelembevételével, minden körülmények között építve a gyermekek spontán érdeklődésére, kíváncsiságára, belső késztetéseire, - egyéni, differenciált tevékenységekkel, módszerekkel, cél a sikerélményhez juttatás!
A napi tevékenység szerves része a drámajáték – szakvizsgázott óvodapedagógusunk a mese – a játék – a „mintha" világán keresztül teremt értékes, pillanatokat a kicsik számára – bátran bújhatnak általa mesehősök, vagy a valós élet egy-egy szereplőinek személyébe.
A drámapedagógia óvodai vonatkozásáról itt olvashatnak: https://katedra.sk/2016/08/17/kele-ildiko-dramapedagogia-az-ovodaban/
Fejlesztő terapeutáink a következő fejlesztő-foglalkozásokat nyújtják – térítés ellenében:
- Mozgásterápia - heti 2 alkalom – egyéni és mikro-csoportos forma
- Logopédia - heti két alkalom – egyéni és mikro-csoportos forma, valamint home-training betanítása
- Pszichodráma, egyéni pszichoterápia - heti egy alkalom, ill. igény szerint konzultáció
Óvodánkban nevelési időn túl, külön térítés ellenében igénybe vehető fakultatív lehetőségek:
- Heti két alkalommal JUDO-foglalkozás délutáni időpontban
-
Heti egy alkalommal
zeneterápiás foglalkozás – TÁTIKA – Varga Ágival.
http://www.tatikazene.hu/zeneterapia
ÉTKEZÉS
Óvodánkban saját konyha üzemel. Dietetikust alkalmazva garantáljuk a közétkeztetési rendeletnek megfelelő vitamin és tápanyagszükséglet életkori előírásainak teljesítését!
Az ételek a gyermekkonyha speciális igényeit figyelembe véve házias jellegűek, igazodva a gyermekek kedvenc ételeihez - helyben készülnek. Lehetőség van a különböző ételallergiás, cukorbeteg gyermek ellátására is! Ehhez minden esetben szakorvosi igazolás szükséges!
Naponta hatszori étkezést biztosítunk, - tízórai, ebéd, uzsonna, délelőtt és délután szezonális vegyes gyümölcs-tál, valamint 16.30 után „pót-uzsonna" áll a még óvodában tartózkodó gyermekek rendelkezésére.
A zöldségfélék, a gyümölcsök szezonális jellegűek! Gyümölcsteát kapnak a gyerekek, melyet cukor nélkül készítünk el - a cukrot, édességet, nassolást lehetőleg mellőzzük, az egészséges táplálkozás szokásait igyekszünk kialakítani.
Az étkezés díja a havi díjban benne foglaltatik!
Születésnapok – névnapok
A gyermekek születésnapját ünnepeljük, ilyenkor az óvoda ajándéka a torta.
Ezzel is mellőzni szeretnénk óvodánkban a gyermekek közötti rivalizálást, (kinek mekkora, milyen alakú stb. tortát hoztak a szülei) - közösségi nevelésünk egyik fontos mozzanata ez a kérdés is.
Névnapokon kizárólag gyümölcsöt, 100%-os gyümölcsleveket elfogadunk az ünnepléshez! 😊
NYÁRI SZÜNET – EGYÉB SZÜNETEK
Nyáron 4 hét szünetet tart óvodánk, ill. a téli szünet meghatározása a mindenkori hivatalos tanév rendjéhez igazodik! Egyéb szünet nincs!
A Köznevelési Törvény hatályos rendelkezése szerint egy nevelési évben max. 5 munkanapot "nevelés nélküli" munkanapnak lehet kijelölni, amikor az óvoda dolgozói továbbképzéseken, tréningeken vesznek részt. Ezt az aktualitást megelőzően két héttel kihirdetjük, - ezeken a napokon az óvoda gyermekeket nem fogad!
Beiratkozás: egész évben folyamatos, üres hely esetén azonnali felvétel lehetséges.
Új nevelési évre jelentkezés:
érkezési, ill. beiratkozási sorrendben történik, de ajánlott már több hónappal, - esetleg előző évben (!!!) - a májusban szokásos beiratkozások megkezdése előtt, hogy a gyermek elhelyezése biztosított legyen!
Jelentkezés, és egyéb felvilágosítás telefonon: Fóris Marietta 06-30-332-8042
Az óvodát a zavartalan működés és a gyermekek biztonsága érdekében kizárólag előzetes telefonos bejelentkezés és egyeztetés alapján lehet megtekinteni. Kérjük, beteg kisgyermekkel óvodásaink védelme érdekébe ne érkezzen óvodalátogatásra! Gyógyulás után nagy szeretettel látjuk! - Megértésüket köszönjük!
SZERZŐDÉS - ÁRAK
Óvodánkat kizárólag a beiratkozáskor megkötött írásbeli szerződés megkötésével lehet igénybe venni. A szerződés részletesen tartalmazza a feltételeket.
A köznevelési tv. rendelkezésének értelmében a betöltött 3 éves korú gyermekek számára kötelező óvodai nevelésben részt venni!
Az óvodai nevelési év szeptember 01–től augusztus 31-ig tart, az iskolába készülő, utolsó éves gyermekek számára is! Eddig az időpontig „óvodaköteles korú", szeptember 01-étől pedig „tanköteles korú" a gyermek.
Az óvodai jogviszonya értelemszerűen augusztus 31-ével szűnhet meg – ezért a szülőknek az iskola előtt, az óvoda utolsó hónapjában augusztusra is szerződésünk szerinti díjfizetési kötelezettsége van!
Az óvodai díj egy összegként, de 12 hónapra arányosan van elosztva! A gyermek hiányzása esetén, az óvodai szünetek idejére díjvisszatérítés nem lehetséges!
Az óvodai étkezés a mindenkori díj része!
Testvérkedvezmény: második gyermek díjából – 10%!
Az óvodai költségek egyes munkáltatók esetében cafetéria – költségelemként elszámolhatók! Kérjük, érdeklődjön munkahelyén!
Árainkról, - fakultatív programok költségeiről érdeklődjön személyesen kollégánknál: 06-30-332-8042.
Óvodánk működésében a Köznevelési tv. és az ÓNAP az irányadó!
Tájékoztatásul közöljük: Pedagógusaink, dolgozóink a pedagógus bértábla szerint garantált bért kapják illetményként! Óvodapedagógusainkat a törvény szerinti szabadság illeti meg, melyet a munkáltató köteles számukra kiadni!